Beginnen met groene smoothies
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Wat zijn groene smoothies?
Groene smoothies zijn smoothies die groene bladgroenten bevatten. Groene bladgroenten zijn een belangrijke bron van eiwitten, vitaminen, vezels, anti-oxidanten en mineralen.
Je maakt deze smoothie door bladgroenten, vers fruit en water in de blender te gooien, hierdoor wordt hij drinkbaar. Het fruit zorgt ervoor dat je smoothie lekker zoet wordt, het water hydrateert en de groenten maakt het tot de gezondheidsboost die het is!

Sinds januari maak ik elke ochtend een groene smoothie, ik ben ermee begonnen omdat het ontzettend gezond is en ik doe het nog steeds elke dag omdat het gewoon heel lekker is! Verder heb ik meer energie, mijn huid ziet er stukken beter uit (ik heb vroeger veel last gehad van een onzuivere huid en nu bijna niet meer), ik ben veel afgevallen, doordat je al je goede voedingsstoffen via je smoothie binnenkrijgt, heb ik geen snackbuien.
Ja, het kost wel wat meer tijd dan een boterhammetje smeren, maar je moet er wat voor over hebben. Als het eenmaal in je systeem zit gaat het prima.
Als ik de smoothie maak, maak ik altijd een extra portie zodat ik 2 uur later nog een groot glas kan nemen. (Dit ontbijtje is natuurlijk snel verteerd)

Tips als je gaat beginnen met groene smoothies:

  • Zorg dat je een goede blender of smoothiemaker hebt
  • Zorg ervoor dat je afwisselt met groenten en fruit, dit is beter voor je lichaam en zo heb je elke keer een andere smaak waardoor je het niet beu raakt
  • Gebruik seizoensgroenten- en fruit
  • Vul je groene smoothie aan met water (met veel water wordt het drinkbaar, wat minder water zorgt dat het een beetje dik blijft, kijk wat je het lekkerst vindt)
  • Vries zakjes bladgroenten in zodat je elke dag een andere groente in je smoothie kan doen. Zelf koop ik bijvoorbeeld een grote zak spinazie, verdeel deze in een paar porties en gooi ze in de vriezer, en dit doe ik ook met boerenkool, sla, paksoi, andijvie etc.
  • Voeg superfoods toe aan je smoothie om hem nog gezonder en/of lekkerder te maken (Lekkere superfoods zoals: white mulberries, incabessen, raw cacaonibs, lucuma poeder, mesquite poeder, baobab poeder, cranberry’s, hennepzaadjes, chiazaadjes etc)

Vries zakjes spinazie en paksoi in zodat je elke ochtend verschillend groente in je smoothie hebt

Groenten om mee te variƫren:

  • Spinazie
  • Boerenkool
  • Paksoi
  • Andijvie
  • Waterkers
  • Tuinkers
  • Bleekselderij
  • Verschillende soorten sla
  • Chinese kool
  • Munt (Zelf vind ik munt een overheersende smaak geven dus combineer ik deze vaak met bijv. spinazie, wat geen overheersende smaak heeft)
  • Postelein
  • Peterselie

En nog veel meer! Keus zat dus.

Zelf voeg ik altijd nog wat gebroken lijnzaad aan mijn smoothie toe en eventueel wat superfoods. Hierover schrijf ik later nog een uitgebreid stuk.

Na al dit schrijven krijg ik ontzettend veel zin in mijn volgende groene smoothie!

Groene smoothie met chiazaden

Dit zal je ook leuk vinden: