De vele gezondheidsvoordelen van kokos
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Kokos, de een houdt er wel van, de ander niet. Ik hoor bij diegenen die er wel van houden! De smaak en de geur van kokos vind ik lekker, en het is zo  veelzijdig.
Er zijn zoveel kokosproducten waaronder kokoscrème, kokosolie, kokoswater, kokosmelk, kokosrasp, maar ook in cosmetica word het veel gebruikt, denk maar aan shampoo en andere haarproducten, bodycrèmes, noem maar op! 
Een groot voordeel is, dat kokos ook nog eens hartstikke gezond is! Lees hier wat kokosproducten voor je gezondheid doen, en wat je met de verschillende kokosproducten kunt doen.

Voordelen kokosproducten:

  • Ze zorgen voor een betere spijsvertering en opname van vetoplosbare vitaminen en aminozuren.
  • Ze helpen het immuunsysteem, omdat ze gezonde, antivirale, schimmeldodende en antimicrobiële verzadigde vetzuren bevatten, die meehelpen om virussen, bacteriën en schimmelwoekering tegen te gaan.
  • Ze verbeteren het gebruik van bloedsuiker en kunnen de symptomen van hypoglykemie verminderen.
  • Ze helpen het lichaam effectiever gebruik te maken van essentiële vetzuren (waaronder omega 3 en 6). Door kokosolie in combinatie met omega 3 of Superfoods die rijk zijn aan omega 3 in te nemen, worden zij dubbel zo effectief dan wanneer zij apart worden ingenomen.
  • Ze ondersteunen en reguleren een gezonde hormoonproductie.
  • Ze vormen de voorloper van een verjongingshormoon dat bekend staat als pregnenolon.
  • Ze verhogen de werking van de schildklier, waardoor het lichaam overtollig gewicht en opgestapelde gifstoffen kwijt kan raken.
  • Kokosolie kan niet in het lichaam worden opgeslagen als vet: het moet meteen worden verbrand, wat onmiddelijke ondersteuning biedt bij het aanjagen van het stofwisselingproces dat verantwoordelijk is voor de verbranding van overtollig vet.
  •  Kokosolie bevat geen cholesterol en helpt zelfs de cholesterolwaarden te normaliseren.

 

Kokoscrème (ook wel santen genoemd)
Kokoscrème wordt gewonnen uit volgroeide kokosnoten, die gehard vruchtvlees bevatten. Het vruchtvlees wordt in stukken gesneden en door middel van een maalproces wordt het vruchtvlees in ongeveer 24 uur tijd verpulverd, waardoor het een roomkaasachtige notenpasta wordt.
Ik vind het zelf super lekker om kokoscrème aan mijn smoothie toe te voegen.
Mijn moeder maakt regelmatig pompoensoep, en voegt daar ook altijd kokoscrème aan toe. Dit voegt echt iets toe aan deze soep! Ik ben verslaafd aan mijn moeders’ pompoensoep. Ik zal binnenkort het recept op de website delen.

Kokosolie (ook wel kokosvet genoemd)
Kokosolie wordt gewonnen door vruchtvlees op lage temperatuur te drogen en daarna koud te persen. Romige witte kokosolie wordt een heldere olie wanneer deze boven de 24 graden wordt.
Kokosolie bevat minder calorieën dan welke andere bron van vetten dan ook.
Kokosolie en kokosvet is hetzelfde. In de landen waar kokosolie vandaan komt, is de temperatuur het hele jaar vrij hoog waardoor het als olie bekend staat. Kokosolie smelt bij een temperatuur van 24 graden en hoger.

Als je ook kokosolie wilt gaan gebruiken, kun je het beste kiezen voor de extra virgin kokosolie. Deze is puur en onbewerkt. De meeste mensen gebruiken ontgeurde kokosolie omdat ze niet van kokos houden. Het is vast gezonder om hiermee te bakken dan met boter of olijfolie, maar houd wel in je achterhoofd dat deze kokosolie een proces is ondergaan om de smaak en geur van kokos eruit te halen. Voor deze kokosolie worden ook rustig beschimmelde kokosnoten gebruikt, omdat je hier later toch niks van ruikt of proeft.
Ik ben eerst ook begonnen met de ontgeurde versie, maar later overgestapt naar de extra virgin. Je hoeft echt niet bang te zijn dat als je hiermee bakt, alles naar kokos smaakt! Valt reuze mee!

Kokosolie hoeft niet in de koelkast te worden bewaard. Bewaar gewoon op het aanrecht of keukenkastje, dit bespaart je heel wat frustratie, anders moet je elke keer als je het wil gebruiken het eruit bikken.

Weetje over kokosolie
In de jaren ’40 probeerden boeren hun dieren vet te mesten voor de slacht, door kokosolie toe te voegen aan de voeding van hun dieren. Dit mislukte, de dieren werden slank en actief.

Regelmatige consumptie van kokosproducten helpt juist de schildklierwerking op orde te brengen en verhoogt zelfs de werking van de stofwisseling, waardoor je afvalt.

kokosolie

Kokosrasp
Kokosrasp is ook lekker in je smoothie, maar nog lekkerder is, om hier zelf gezonde bounty’s mee te maken! Deze zijn verslavend lekker, en lekkerder dan de oorspronkelijke bounty.

kokosrasp

Kokosbloesemsuiker
Kokosbloesemsuiker, ook wel kokospalmsuiker of kokossuiker genoemd, wordt gewonnen uit de kokosbloesem. Deze suiker is ongeraffineerd en heeft een lage glycemische waarde (een waarde van ongeveer 35, dit betekent dat de suiker langzaam wordt opgenomen in de bloedbaan en je er langer energie uit kunt halen). Ook bevat deze suiker goede voedingsstoffen zoals B-vitaminen en mineralen zoals magnesium, ijzer, zink en kalium.
Ik vind kokosbloesemsuiker lekker smaken! Het heeft een beetje een caramel-achtige smaak.

Kokosbloesemsuiker

Kokosmelk
Een tijdje geleden kwam ik erachter dat als je een blikje kokosmelk een nachtje in de koelkast laat staan, je de volgende dag dit als een soort gezonde slagroom kan gebruiken! (Zie foto) Het room komt boven drijven waardoor je dit er zo af kan scheppen, ideaal.
Verder is kokosmelk ook lekker om toetjes mee te maken of uiteraard in je smoothie.

kokosmelk

Kokoswater
Kokoswater is niet alleen verslavend lekker, maar ook super hydraterend. Een perfect natuurlijk sportdrankje dus.

kokosnoot

Dit zal je ook leuk vinden: