Gastblog: Gezond eten op school door Lori
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Vandaag  weer eens een gastblog! :) Deze keer geschreven door Lori. Lori en ik kennen elkaar via Social Media. Zo kwamen we erachter dat we gewoon collega’s zijn, hoe toevallig is dat? We hebben elkaar nog nooit in het echt gezien maar als ik een keertje in Tilburg ben, loop ik zeker even bij De Tuinen Tilburg binnen!
Lori heeft een super leuk stuk geschreven over hoe je gezond kunt eten op school, maar dit kan je natuurlijk ook toepassen op je werk. Voor meer inspiratie van Lori kan je haar volgen op Instagram.

foodi_lori

Ik voel me erg vereerd dat ik een gastblog mag schrijven voor Sana Vitae. Ik volg deze blog altijd met veel plezier en haal hier veel inspiratie vandaan. Nu is het mijn beurt om jullie te inspireren!
Ik ben een fulltime student, en velen vinden het erg lastig om op school gezond te eten. De meeste studenten komen niet verder dan een paar boterhammen met kaas of chocopasta. Op school kun je natuurlijk niet even in de keuken een gezonde maaltijd voor jezelf klaarmaken. Voorbereiding is daarom erg belangrijk! Zonder voorbereiding gaat het simpelweg niet lukken om gezond te eten op school.
Ze zeggen niet voor niks: Fail to prepare? Prepare to fail!

Het is even een omschakeling, ’s avonds in de keuken je schoollunch klaarmaken, maar het is het meer dan waard! Om jullie op weg te helpen, ga ik jullie een aantal ideeën geven voor een gezonde school lunch en (niet te vergeten) verantwoorde tussendoortjes.

 

Lunch
Om een gezonde lunch mee naar school te kunnen nemen, moet je wel in het bezit zijn van een aantal goede bakjes. Dit is ideaal om alles in mee te nemen en om het vers te houden. Dus, tip nummer 1, schaf een aantal goede bakjes aan!

  •  Groenten omelet: Heerlijk, voedzaam en nog eens erg makkelijk om te maken. Kies voor de groenten die jij lekker vindt. Denk hierbij aan ui, tomaat, paprika en prei. Voeg bijvoorbeeld ook wat (verse) kruiden toe zoals basilicum en bieslook. Maak deze omelet de avond van te voren en bewaar de omelet in een bakje in de koelkast. ’s Ochtends stop je het bakje met de omelet in je tas, en klaar! Extra mogelijkheid: stop ook een halve avocado in het bakje en eet deze samen met de omelet, een heerlijke combinatie!

 

  •  Salade: Uiteraard, de salade! Hier kun je ontzettend veel kanten mee op. In mijn ogen is een salade veel meer dan een bak met sla en wat dressing. Maak een goed gevulde salade. Kies altijd voor een goede basis van bijvoorbeeld quinoa, linzen of (spelt/boekweit)pasta. Voeg hier lekker veel groenten aan toe. Dit kan echt alles zijn. Maak een combinatie die jou lekker lijkt of gebruik restjes van de vorige avond. Natuurlijk kun je ook sla toevoegen, maar dit is absoluut geen must! Voor extra voedingswaarde voeg je nog wat noten, zaden of superfoods toe aan je salade. Ook een eitje toevoegen is altijd een goede manier om extra voedingsstoffen binnen te krijgen en om de salade goed te laten vullen (en een eitje is ook gewoon erg lekker!) Deze blog heeft meer dan genoeg inspiratie voor een gezonde lunchsalade.

 

  •  Omelet wrap: De ideale schoollunch! De omelet dient in dit geval als wrap en deze kun je vullen met wat je maar lekker vindt. Een extra mogelijkheid is om wat kikkererwtenmeel toe te voegen aan het ei mengsel voor extra voedingsstoffen. Mijn favoriete vulling is avocado, gerookte zalm en rucola.

 

  • Boekweit wrap: Naast de bovengenoemde omelet wrap, kun je ook een wrap maken van boekweitmeel. In feite maak je een soort pannenkoek, die je gebruikt als wrap. Deze kun je ook vullen met je favoriete ingrediënten! Naast boekweitmeel kun je ook speltmeel of quinoameel gebruiken als basis voor je wrap. Zie hier het recept van een wrap gemaakt van quinoameel.

 

  • Yoghurt: Zelf eet ik geen normale yoghurt van de koe. Soms heb ik toch zin in yoghurt en dan kies ik voor schapenyoghurt. Dit is beter verteerbaar en smaakt precies hetzelfde als normale yoghurt. Ook dit kan je meenemen naar school als lunch of als tussendoortje. Voeg hier lekker veel fruit aan toe maar ook zeker wat noten, zaden en superfoods. Wil je dat het wat meer vult, voeg er dan wat (zelfgemaakte) granola of havervlokken aan toe.
    Tip: Bewaar de noten, zaden, superfoods en eventueel de granola of havervlokken in een apart zakje of bakje en meng dit pas met de yoghurt als je het gaat opeten. Zo voorkom je dat het een kleffe boel wordt en heb je nog lekker iets knapperigs in je yoghurt!

 

  • Speltbrood: Er zullen altijd dagen tussen zitten dat je simpelweg geen tijd hebt om ’s avonds in de keuken te gaan staan of dat je hier gewoon geen zin in hebt. Een gezondere optie voor de normale boterham is zuurdesem speltbrood. Ik zorg zelf dat ik altijd een paar sneeën in de vriezer heb liggen. Om toch een gezonde volwaardige lunch te hebben, kun je je beter focussen op het beleg. Kies eens voor humus, avocado en ei. Een heerlijke combinatie en ook nog eens erg gezond!
    Tip: Neem het beleg los mee. De humus kun je er eventueel alvast op smeren, maar neem de avocado en het ei los mee en beleg je boterham pas op school. Zo kun je je boterham lekker rijk beleggen en is het een feestje om te eten. Heb je liever zoet op je boterham? Probeer eens de combinatie van amandelboter, plakjes banaan en kaneel (dit kun je prima thuis smeren). Ook erg lekker!

 

Tussendoortjes
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb niet genoeg aan alleen een lunch op een drukke schooldag. Daarom stop ik mijn tas ook altijd vol met lekkere gezonde tussendoortjes. Denk hierbij aan het volgende:

  • Een plakje zelfgemaakt bananenbrood
  • Een gezonde muffin, bijvoorbeeld deze
  • Een ei muffin of deze quinoa bites
  • Rauwkost (eventueel met humus als dip)
  • Een mix van ongebrande ongezouten noten
  • Een paar medjoul dadels
  • Handfruit
  • Gezonde snackbar, bijvoorbeeld de heerlijke Nakd bars (te koop bij De Tuinen)

Zorg daarnaast ook dat je genoeg drinkt! Tijdens een drukke schooldag krijg je veel informatie en je vraagt veel van je hersenen. Zorg dat ze goed gehydrateerd blijven door veel water te drinken. Zorg dat je altijd een fles in je tas hebt en vul deze zo nodig ook een keer bij. Zet je drink fles altijd op je tafel, dan ga je er automatisch meer ervan drinken. Neem voor de afwisseling ook eens een flesje kokoswater mee, goed voor de concentratie en geeft je weer extra energie.

Hopelijk hebben jullie iets aan dit overzicht en gaat het jullie helpen om ook op school gezonde eetkeuzes te maken. Gezond eten op school is dus wel degelijk mogelijk! Voor extra eetinspiratie kunnen jullie mij volgen op Instagram onder de naam @foodie_lori.

Let’s keep inspiring each other!

foto lori

foto lori

Dit zal je ook leuk vinden: