Zo maak je de perfecte overnight oats
2 votes, 5.00 avg. rating (95% score)

Ik maak al ruim een jaar overnight oats als lunch. En nee, ik raak het echt nog niet beu! Het blijft gewoon zo lekker. Ik heb veel geexpirementeerd hoe het het lekkerst smaakt, en dit is nu dus mijn standaard recept voor perfecte overnight oats, daarom wilde ik deze graag met jullie delen! Zelf eet ik het dus als lunch maar je kan dit recept ook goed als ontbijt gebruiken.

Wat zijn overnight oats?
Dit is dus ongekookte havermout, wat je ´s avonds klaarmaakt en de volgende ochtends als ontbijt zo op kan eten. Veel mensen eten dit als ontbijt maar omdat ik mijn groene smoothie in de ochtend echt niét kan missen, eet ik dit als lunch. Ik heb nooit van boterhammen gehouden dus dit is echt ideaal voor mij.
Simpel, heel lekker, heel goed voor de lijn en ook niet onbelangrijk: het vult goed!

Je begrijpt vast, dat als ik deze lunch meeneem naar mijn werk, ik het niet zo mooi versier als op onderstaande foto’s. Dan gooi ik alles snel door elkaar (want ik heb ‘s ochtends altijd haast!) en neem ik het in goed bakje met deksel mee.

Altijd even checken of je bakje goed dicht is, want geloof me, dit wil je niet in je tas laten lekken. Heb ik namelijk wel eens gehad! Zonde voor je eten, zonde voor je tas, zonde voor je tijd, én niet zo fijn om naar te kijken, als je je niet meteen herinnerd wat dat vieze drapje in je tas nou is, als je je tas open doet..
Ik maak deze lunch altijd ‘s ochtends nadat ik mijn ontbijt heb gemaakt en zet het in de koelkast. Als ik een uur later naar mijn werk ga, neem ik mijn bakje mee en zet het op mijn werk in de koelkast. En smullen maar in mijn pauze!

  1. Gebruik een goed schaaltje dat groot genoeg is, of een bakje met deksel wat je makkelijk mee kan nemen naar je werk of naar school.

    IMG_0532
  2. Doe 60 gram havermout in je bakje.

    IMG_0534
  3. Voeg 2 eetlepels gebroken lijnzaad en 2 eetlepels zonnebloempitten toe.

    IMG_0539
  4. Voeg 1 eetlepel cacaonibs, 2 theelepels chiazaadjes en een flinke scheut kaneel toe.

    IMG_0545
  5. Snij een halve banaan in plakjes of prak de banaan, dit maakt het lekker zoet! (Hoe rijper je banaan, hoe zoeter het wordt.) Ook lekker om nog wat rozijnen en cranberry’s toe te voegen, zeker als je een klein beetje een zoetekauw bent, net als ik!

    IMG_0550
  6. Vul aan met ongeveer 250 ml water en roer goed door. Ja, het ziet er nu inderdaad niet meer zo lekker uit, en niet bang zijn dat het te dun is, de havermout neemt dit vocht op als je het een tijdje laat staan.

    IMG_0555
  7. Voeg een eetlepel soja yoghurt, gewone yoghurt, Griekse yoghurt of kwark toe. Roer alles goed door elkaar.

    IMG_0558
  8. Nu kan je beginnen met versieren met fruit wat je lekker vindt!

    IMG_0560
    IMG_0568
    IMG_0575
    IMG_0583

 

 

Dit zal je ook leuk vinden: