Kwarktaart met whey proteïne
4 votes, 5.00 avg. rating (97% score)

Als je me volgt op Facebook of Instagram, is het je vast niet ontgaan dat ik meer met sporten bezig ben. En dus ook met de voeding die daarbij hoort. Ik ben al een aantal maanden aan het sporten, maar sinds een paar weken echt intensief en heb ik echt de smaak te pakken. Ik baalde dan ook oprecht dat de sportschool waar ik sport, de afgelopen 2 dagen gesloten was, ivm Pasen. Dus vanaf vandaag ga ik er weer tegenaan! :D

Ik doe graag krachttraining en om je spieren dan goed te voeden, let ik dus op mijn eiwitinname. Eigenlijk ben ik nu een beetje op zoek naar de balans tussen gezond eten in combinatie met intensief sporten. Ik eet de laatste tijd anders dan een paar maanden geleden. Hierover ga ik later nog een uitgebreid artikel schrijven.

Om meer eiwitten binnen te krijgen maak ik vooral gebruik van magere kwark, vlees, eieren en whey proteïne. Dit laatste omdat het makkelijk en snel is, maar ook echt lekker. Je kan whey proteïne eigenlijk in elke smaak wel krijgen die je wilt. Ook kan je er veel mee, ik gooi het vaak extra bij mijn kwark voor de smaak, door pannenkoekbeslag, ik heb pas geprobeerd cupcakes ermee te bakken maar dat was (nog) geen succes, nog even blijven oefenen dus.  Of gewoon mixen met water en opdrinken na de training.

Maar omdat ik zo gek ben op koken en bakken, wilde ik weer wat anders met whey proteïne maken. En ook gewoon omdat ik een beetje gevarieerd wil eten. Soms heb ik dagen of weken dat ik totaal geen inspiratie heb voor nieuwe recepten. En soms schiet het ene idee na het andere door mijn hoofd. Het idee om een kwarktaart met whey proteïne te maken schoot me op een avond te binnen terwijl ik probeerde te slapen. Ik pakte meteen mijn telefoon en zette het in mijn notities. Zo, opgeschreven, ogen dicht en slapen maar! De volgende dag toen ik op mijn telefoon keek ben ik gelijk even gaan Googlen hoe ik dit het beste kon doen, ik vond een recept van iemand die het al een keer gemaakt had, dus ik paste het recept een beetje aan en ging aan de slag.

De eerste keer was de taart goed, maar hij kon beter, dus heb ik hem nog een keer gemaakt. Dit is hem uiteindelijk geworden!

Nodig voor deze kwarktaart:

  • Een springvorm (ik heb er 1 gebruikt van 18 cm, je kan er ook een van 24 cm gebruiken, dan wordt je taart dus iets lager)
  • Een mixer
  • 2 bakken magere kwark á 500 gram
  • 30 gram whey proteïne (ik heb de smaak ‘Granny’s Applepie’ genomen)
  • 2 grote eetlepels kokosolie (je kan dit ook vervangen door roomboter)
  • 50 gram amandelmeel
  • Kaneel
  • 6 blaadjes gelatine

Zo maak je de kwarktaart:

  1. Begin met de bodem. Maak de kokosolie vloeibaar door het even in een bakje in de magnetron te doen of in een pannetje op het vuur, wat je wilt.
  2. Voeg in een kom de kokosolie bij het amandelmeel, meng alles goed door elkaar. Voeg wat kaneelpoeder naar smaak toe. Stort dit mengsel in je springvorm en druk met de bolle kant van een lepel allemaal goed aan.
  3. Zet je springvorm minstens een kwartier in de koelkast.
  4. Week de gelatine blaadjes 5 minuten in een bakje met water. Knijp daarna de blaadjes gelatine uit en los ze op in ongeveer 80 ml heet water en roer goed door tot het opgelost is.
  5. Doe de kwark, whey poeder en het gelatine mengsel in een beslagkom en mix met een mixer alles goed door.
  6. Neem de springvorm uit de koelkast en stort het mengel in de vorm. Dek het af met wat folie en laat minstens 3 uur in de koelkast opstijven.
  7. Eventueel kan je de taart voor het serveren nog versieren met wat vers fruit! En smullen maar!

Taartbodem

gelatine

kwark

kwarkmengsel

kwarktaart

kwarktaart afgedekt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aardbeienIMG_0895IMG_0883

Oja, deze taart is dan wel eiwitrijk, maar dat wil niet zeggen dat hij alleen maar voor sporters bedoelt is. Hij is ook gewoon heel erg lekker. Hier thuis vindt iedereen hem super lekker, en daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om. ;)

 

 

Dit zal je ook leuk vinden: